پرسش :

چه عواملی موجب ظهور امام زمان (عجّل الله تعالی فرجه الشریف) می‌شود؟


پاسخ :
ظهور امام زمان (عجّل الله تعالی فرجه الشریف) به زمینه و شرایط مناسب نیاز دارد. چنانچه این زمینه فراهم شود، امام زمان (علیه السلام) نیز ظهور خواهد کرد. بررسی تاریخ پیامبران نشان می‌دهد که مردم در تحقق زمینه ظهور و اصل آن نقش قابل توجهی دارند. پیامبران زمانی موفق می‌شدند که اصحاب آنان هم فداکاری می‌کردند.

حضرت مهدی وقتی ظهور می‌کند، دارای بیان و معجزه‌های ویژه‌ای است، وقتی مردم این معجزه‌ها را می‌بینند، تمام افراد قدرتمند و لایق، خود، به همراه همه‌ی امکانات خویش با امام اعلام همبستگی می‌کنند.
 
برای بعضی این سؤال ایجاد می‌شود که امام زمان (علیه السلام) در برابر بمب‌های اتمی و خوشه‌ای و سلاح‌هایی از این چه می‌کند؟

فرض کنید که الآن ما تانک و توپ بسیار فراوانی داریم؛ این تانک‌ها و توپ‌ها در مقابل نیروهای دیگران و دنیا چه می‌تواند بکند؟ وقتی حضرت مهدی (علیه السلام) ظهور می‌کند، افراد زیادی صدای او را می‌شنوند، بیان و هدفش را می‌بینند، با ایشان اعلام همبستگی می‌کنند و تمام قدرت‌هایشان را در اختیار امام می‌گذارند. از سوی دیگر، در روایات آمده است: «نَصَرَهُ بِالرُّعبِ؛ در دل دشمنان ترس قرار می‌دهد.» در قرآن کریم آمده است: (سَنُلْقِی فِی قُلُوبِ الَّذِینَ کَفَرُوا الرُّعْبَ)؛(1)

دشمنان به وحشت می‌افتند نمونه‌ی بسیار کوچک این مسأله در انقلاب اسلامی ایران و جنگ تحمیلی ایجاد شد. چه کسی باور می‌کند آمریکا از ایران بترسد؟ چه کسی مسأله‌ی امدادهای غیبی را باور می‌کند؟ ما در جبهه جنگ شاهد امدادهای غیبی فراوانی بودیم. کسانی را دیدیم که مهندس تعمیر تانک‌ها بودند؛ از ارتش عراق فرار کردند؛ به سوسنگرد آمدند و تانک‌های ایران را تعمیر کردند. این همبستگی نوعی عمل خارق‌العاده است.

من خودم افرادی را دیدم که نیروی دشمن بود، ولی الآن در اختیار ملت ماست. همین ارتش در اوایل انقلاب مگر به جمهوری اسلامی اعلام همبستگی نکرد؟ خودش را با تانک و توپ و تمام تخصصش در اختیار انقلاب گذاشت.

شبیه کاری را که ارتش ما نسبت به رهبر انقلاب کرده، ارتش دنیا و بسیاری از قدرتمندان و توانمندان آن نسبت به حضرت مهدی (عجّل الله تعالی فرجه الشریف) انجام خواهند داد، به طوری که خود را با تمام امکانات در اختیار حضرت مهدی (علیه السلام) قرار می‌دهند و ما به این مسأله امید داریم و باید به امام توجه ویژه داشته باشیم؛ چنانچه امام نیز به ما توجه دارد.
 
پی‌نوشت:
1. سوره آل عمران (3)، آیه 151
 
منبع‌: جهت نما (چهل پرسش و پاسخ مهدوی)، محسن قرائتی، ناشر: انتشارات بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود (علیه‌ السلام)، چاپ دوم، تابستان 1393.